dimecres, 6 de maig del 2009

FITXA 2.5

FITXA:



A. TÍTOL DE L’ACTIVITAT

¿Com afronta la vida una dona soltera reconeguda social i laboralment?

B. DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS I TECNOLOGIA MEDIADORA
Aprenents: Grup de 10 dones realitzades laboralment, independents i solteres de entre 27 i 37 anys d’una escola de dansa del ventre escollides per les característiques descrites.
Mediadores: Educadora Social i Terapeuta de Programació Neurolingüística
Tecnologia: Ordinador, internet, vídeo projector, power point, webs de consulta (google, blogs i youtube), vídeo càmera i càmera de fotografia digital.


C. PROBLEMA DE PARTENÇA
La societat d’avui dia provoca canvis en l’estil de vida de les persones i ens desarralem de les tradicions culturals familiars que s’han donat al llarg del temps. Ser dona, soltera i tenir èxit a nivell personal sent independent i professionalment reconeguda, a vegades provoca inquietuds o sentiments hostils pel xoc entre les diverses concepcions del que s’ha de fer a la vida per realitzar-se.
Estructuració: Dificultat en adquirir habilitats socials per afrontar aquests canvis socials dels que formen part desprenent-se del que les seves famílies conservadores els hi han inculcat com ara, casar-se i tenir fills amb una parella i reafirmar-se en les seves opcions de vida. Les noves tecnologies són una eina essencial per a elles que els hi ajuden a nivell professional però coincideixen en que no saben utilitzar aquestes eines per cercar grups d’iguals per reafirmar-se en aquesta opció de vida. Els objectius són clars i les persones volen realitzar aquesta tasca voluntàriament.
Complexitat: Tenim diverses variables que interaccionen entre elles a tenir en compte però la complexitat es baixa ja que la motivació per conèixer persones en la seva mateixa situació els hi aporten gran interès.
Especifitat de camp: El problema forma part del dia a dia d’aquestes dones i volen aprendre i augmentar les seves possibilitats de conèixer gent en la seva mateixa situació per reafirmant-se en les seves opcions de vida. Degut al seu interès aquestes persones quedaran uns dies en concret per realitzar aquest aprenentatge.
El tipus de problema està ben definit i estructurat.



D. PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS PER TAL QUE ELS SIGUI SIGNIFICATIU
Les persones han valorat la opció de participar en aquesta tasca voluntàriament i aprofitar-la per afrontar una situació que per a elles suposa un problema al dia a dia.
Les opcions i els aprenentatges que se’ls hi donaran seran útils i viables per aplicar-les al seu ritme de vida fent que s’incorporin d’una manera senzilla i divertida.
Primerament es farà una reunió gravada en vídeo camera on exposaran qui son, el càrrec que tenen, situació de vivenda, edat, i com es senten amb aquest canvis socials, com porten la seva opció de vida de ser solteres i està be com a persones tenint la seva feina amb un bon càrrec i mantenir-se de manera autònoma en una vivenda i com xoca amb la manera de veure la vida i amb el que pensen que han de fer els seus pares o família amb els seus valors sobre la vida per sentir-se realitzades.
En les altres sessions intermitjes, se’ls hi donarà una perspectiva real dels canvis que s’han esdevingut a la societat avui dia, l’estat de ser “single” i està be amb aquesta opció intentant fer un reafirmament personal, potenciant la autoestima i seguretat personal amb material publicat i reconegut sobre aquest estil de vida que cada dia s’esdevè més, amb més casos i que pot esdevenir una bona opció sempre i quan la persona estigui be amb ella mateixa i que sigui el que ha escollit i el que vol a la seva vida.
Es donaran opcions de cercar persones en la mateixa situació, foros, xats, blogs, webs, vídeos, etc... on faran la practica uns dies al seu dia a dia, practicant i contactant amb gent amb la mateixa situació i sobre com han enfrontat el xoc cultural amb les seves famílies, com han conegut gent que els hi ha animat a reafirmar-se amb un benestar i una autonomia notable.
Finalment es donarà una sessió final de cloenda i de conclusions i posada en comú de com han practicat les eines donades gravant-se en vídeo camera.

E. CONTEXT DE L’ACTIVITAT
Aquesta activitat es farà en quatre sessions en diversos dies:
1ª sessió: entrevista (gravada) exponent la seva problemàtica
2ª sessió: projecció de power point (canó de projecció) sobre els canvis socials i opcions de vida
3ª sessió: recerca per internet de pàgines web relacionades amb el tema.
4ª sessió conclusions i posada en comú (gravada) sobre la pràctica.
La mediadora estarà present en les quatre sessions.
F. CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS, FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DELS APRENENTS
10 dones de entre 27 i 37 anys, que realitzen dansa del ventre a una mateixa escola a Barcelona, escollides per tenir les mateixes característiques i el mateix discurs: dones, solteres, realitzades professionalment, vivint independentment i amb famílies ben estructurades de classe social mitja on les critiquen constantment per la seva manera de viure ja que pensen que estarien millor casades, amb fills i treballant poques hores ja que el més important per a la realització d’una dona es estar casada i ser mare.
A nivell emocional presenten una autoestima bastant important que a vegades entra en xoc intern amb les diverses crítiques constants de les seves famílies o persones properes al seu entorn.
Mostren una seguretat excel•lent al portar a terme la seva professió i es troben ben situades podent mantenint-se de manera autònoma amb una vivenda pròpia o de lloguer vivint soles.
A vegades poden mostrar símptomes de frustració i inseguretat davant de les insistents aportacions familiars a la seva manera de viure i reflexionant sobre si el que fan està be o ho han de deixar per posar més atenció en buscar una parella i “centrar-se” com diu el seu entorn familiar.
Valorem la necessitat de potenciar un reconeixement social per a que tinguin al seu abast més eines per reafirmar-se i defensar la seva opció de vida lliurement sense donar lloc a frustracions ni a canvis de plantejament de vida que no sorgeixen d’elles mateixes.

G. COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR.
Conèixer la realitat social d’avui dia i els canvis que s’esdevenen a les persones i estils de vida.
Potenciar la seva autoconcepció en l’estil de vida escollit
Reafirmar les seves opcions de vida davant de qualsevol persona.
Potenciar el respecte i la valoració de si mateixes amb les seves opcions de vida.
Aprendre a defensar el seu estil reafirmant-se amb un diàleg proper i constructiu.
Saber utilitzar les noves tecnologies aplicant-les a un ús personal, no només professional per relacionar-se amb persones.
Establir relacions entre iguals utilitzant noves tecnologies.

H. CONTINGUTS: ANÀLISI DEL CONEIXEMENT A APRENDRE
Conceptuals:
Presentació de power point
Internet amb la seva àmplia gama de possibilitats (webs, foros, xats, blogs...)
Saber cercar informacions per ús personal
Procedimentals:
Aprendre a utilitzar les TICS per l’ús personal
Aprendre a cercar informació per internet
Utilitzar les opcions que dona la xarxa.
Actitudinals:
Motivació personal per cercar webs relacionades amb el tema
Potenciar el diàleg familiar amb un enteniment orientat cap el respecte mutu
Valorar el seu estil de vida sense donar lloc a frustracions personals o plantejaments de canvis que no són propis
Potenciar la autoreafirmació en les seves decisions d’estils de vida.

I. PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L’ACCIÓ
1ª sessió: entrevista personal i grupal (gravada amb vídeo camera) exponent la seva situació
2ª sessió: projecció de power point (canó de projecció) sobre els canvis socials i opcions de vida amb una fonamentació i orientació des del punt de vista de la programació neurolingüística (PNL)
http://www.institutgestalt.com/
3ª sessió: recerca per internet de pàgines web relacionades amb el tema.
Articles:
http://www.liber-accion.org
(/congresochiapas08/trabajoscompletos
/DavidSanchezSanchez_LaSolteriaDesdeSusProtagonistas_Jalisco.pdf)
http://www.lasrosasonline.com/secciones/notas/revista138/04_Archive_Soltera.pdf
http://www.mujertotal.com/editorial/press/imente.asp?articleid=50&zoneid=5
http://activafe.com/solteras.html
http://www.terra.com/mujer/articulo/html/hof23416.htm
Foros, xats, bogs:
http://contactos.terra.es
http://www.meeticaffinity.es
http://www.enfemenino.com/world/communaute/forum/forumarchives.asp
http://www.todamujer.com/foros/read.php?4,5905,6318,quote=1
4ª sessió conclusions i posada en comú (gravada) sobre la pràctica.
La mediadora estarà present en les quatre sessions.

J. FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS D’AQUESTA ASSIGNATURA
Es tracta d’un aprenentatge significatiu basant-se en aquestes característiques:
Les dones participen en l’activitat amb una motivació notable sent molt actiu ja que les tasques les fan elles mateixes
Constructiu, ja que les dones volen aprendre a tenir més opcions personals i a reafirmar-se en elles mateixes al conèixer gent amb les mateixes característiques
És col•laboratiu ja que interaccionen amb més gent amb característiques similars i es documenten amb articles i publicacions sobre aquests estils de vida.
Es intencional ja que han volgut formar part d’aquesta tasca i contextualitzat.
La tasca està ben reflexionada ja que s’ha adequat a les seves característiques problemàtica.
K. PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ
Es farà una autoavaluació en la sessió 4ª de cloenda amb reflexions i canvis concetuals que hagin fet a nivell interior amb totes les opcions dinades i practicades.
El compromís d’elles es participar activament i investigar en la xarxa contactant amb gent amb característiques similars i autoavaluant-se sobre com ha sigut el seu procés d’autoaprenentatge, que pot haver canviat i com, si hi ha hagut autoreafirmació i si han ampliat els seus arguments per defensar la seva condició de vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada